Seminārs “Programmēšana un datordomāšana sākumskolā ” Helsinkos

main-pic

      

    Novembra sākumā, kad Latvijā valdīja Valsts pirmssvētku sajūta, man bija lieliska iespēja doties uz semināru sākumskolas skolotājiem “Programmēšana un datordomāšana sākumskolā ” Helsinkos, Somijā.

Šķiet, pasākuma izdošanos nodrošināja jau burvīgais lidojums, kad, lidmašīnai paceļoties un izlaužoties caur biezo mākoņu segu, ielidojām saules pielietā debesjumā, gūstot labu noskaņojumu visām turpmākajām dienām. Savukār,t nolaižoties mūs sagaidīja pārsteigums- Ziemassvētku noskaņa- izrotātas eglītes, neskaitāmi rotājumi, daudz, daudz sveču liesmiņu un spožu virtenīšu, kas pie mums parādās vien decembrī.

 Lai nu kā, bijām klāt, un darbs varēja sākties. Seminārā piedalījās skolotāji no Igaunijas, Lietuvas, Somijas un Latvijas. Katru valsti pārstāvēja 6 skolotāji. Dzīvojām pašā jūras krastā lieliskajā Rantapuisto hotelī. Turpat konferenču zālē notika semināra nodarbības. Mūsu uzdevums bija mācīties, kā sākumskolas priekšmetos integrēt programmēšanu un projektu metodi, izmantojot skolu sadarbības projektus, praktiskajās nodarbībās gūt nelielu priekšstatu par “Makey Makey” un “Ozobot” robotiem, iepazīt programmu “Scratch Jr (junioriem)”, iepazīstināt klātesošos ar savas skolas pieredzi darbā ar robotiem, kā arī apgūt eTwinning Live platformas rīkus, apspriest projektu idejas, meklēt sadarbības partnerus un nodarbību noslēgumā reģistrēt projektus.

No piedāvātajām nodarbībām mani visvairāk aizrāva darbs ar robotiem. Vispirms varējām iepazīties ar Makey Makey. Tas ir elektronisks izgudrojumu komplekts, kas ļauj dažādus priekšmetus, kas kaut nedaudz vada elektrību, izmantot kā tastatūras un peles aizstājējus. Tie var būt dārzeņi, augļi, krāna ūdens, monētas, sudraba izstrādājumi, alumīnija folija u.c. priekšmeti. Komplekts sastāv no divpusējas shēmas plates, spailēm un USB kabeļa. Tas izmanto slēgtā cikla elektriskos signālus, lai nosūtītu datoram tastatūras gājienus vai peles klikšķu signālus. Elektriskajā ķēdē saslēdzām mandarīnus un konfektes folijas papīriņos, un, spiežot uz tiem, nospēlējām vienkāršu melodiju.

Kā nākošo mēs varējām iepazīt Ozobot robotiņu. Tas ir izglītojošs robots, kuru var programmēt, lai tas pārvietotos dažādos virzienos, spēlētu, dejotu ar krāsu kodu shēmu palīdzību. Ozobot valodu sauc par OzoCodes. Kodu zīmē uz baltas lapas ar melnu,sarkanu, zilu un zaļu krāsu marķieriem, velkot krāsainas svītras, kuras robots nolasa un interpretē.

Komandu darbā katram bija jādalās ar savu pieredzi, strādājot ar robotiem. Es pastāstīju par pieredzi darbā ar lego WeDo robotiem, jo, pateicoties Madonas domes atbalstam, mūsu skola 2 gadus atpakaļ iegādājās 15 lego WeDo robotu komplektus. Ar tiem skolēni darbojas gan robotikas pulciņā, gan datorikas nodarbībās.

Semināra noslēgumā ar Somijas un Lietuvas kolēģiem vienojāmies par kopīga projekta izstrādi. Projekts paredz manas 1.d klases skolēnu sadarbību ar attiecīgo valstu skolēniem 4 mēnešu garumā, sākot ar 2018.gada janvāri līdz aprīlim.

          Visas šīs trīs dienas, ko pavadīju Helsinkos, bija ļoti aktīvas un piesātinātas ar brīnišķīgiem iespaidiem un notikumiem. Par šo lielisko iespēju man jāpateicas skolas mācību pārzinei A.Krīgerei, kura mani pamudināja un iedrošināja pieteikties, un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrai, kas piedāvāja šo iespēju un nodrošināja nokļūšanu un dzīvošanu Helsinkos, kā arī sniedza visu nepieciešamo informāciju.

          Man prieks, ka varēju paplašināt savu redzesloku un zināšanas ārpus Latvijas robežām, iepazīstot kolēģus no Igaunijas, Lietuvas un Somijas, un viņu labās prakses piemērus!

Skolotāja Lolita Kalupniece